Wpływ cynku na potencję

Problemy z erekcją wynikają z wielu różnych zaburzeń, z jakimi może zmagać się mężczyzna. Głównym czynnikiem warunkującym niezakłócone funkcjonowanie męskiego układu rozrodczego jest prowadzenie zdrowego trybu życia. Bardzo istotna jest zwłaszcza odpowiednia dieta wspomagająca potencję i bogata w cenne dla zdrowia składniki odżywcze. Dla zapewnienia sobie wysokiej jakości życia seksualnego niezbędne są pewne witaminy oraz minerały, w tym również cynk.

Jak cynk oddziałuje na układ nerwowy?

Wytwarzanie testosteronu kontrolowane jest przez inny hormon, produkowany przez przysadkę mózgową. Dużą rolę w zachowaniu prawidłowych funkcji seksualnych, pełni więc stan układu nerwowego. Cynk jest podstawowym pierwiastkiem, dzięki któremu ośrodkowy układ nerwowy może działać bez żadnych trudności. Jest on swego rodzaju modulatorem w przekazywaniu sygnałów nerwowych. Jony mikroelementu znajdują się w obszarze zakończeń presynaptycznych neuronów i uwalniane są w chwili aktywności tychże komórek.

Układ krwionośny a cynk

Cynk w znaczący sposób wpływa na układ krwionośny. Jeśli jest go zbyt mała ilość, wówczas zwiększa się stężenie złego cholesterolu oraz trójglicerydów we krwi. Podnosi to prawdopodobieństwo rozwinięcia się schorzeń sercowo-naczyniowych (nadciśnienie, choroba niedokrwienna serca, miażdżyca). Przez właśnie te schorzenia dochodzi bardzo często do pojawienia się problemów z erekcją. Wzwód jest bowiem możliwy tylko i wyłącznie, jeśli do naczyń krwionośnych w obszarze ciał jamistych penisa przedostanie się wystarczająca ilość krwi i zostanie uwolniony ze śródbłonka tlenek azotu. Problemy z krążeniem doprowadzają do męskich kłopotów w sferze łóżkowej.

Cynk oraz selen na potencję

Należy pamiętać, iż nie tylko cynk jest ważny dla organizmu, w celu zachowania sprawności seksualnej. Równie istotny jest także selen, który jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Ponadto wspiera on działanie układu odpornościowego, zapobiega nowotworom i ochrania komórki przed wolnymi rodnikami oraz toksynami. Pierwiastki te wzajemnie się uzupełniają i musi znajdować się w organizmie ich odpowiednia ilość. Brak jednego z nich doprowadza do zaburzeń działania drugiego. Warto więc sięgnąć po suplementy z cynkiem i selenem.

Jakie są skutki niedoboru cynku?

Przede wszystkim niewystarczająca ilość cynku doprowadza do zaburzeń w funkcjonowaniu układu krwionośnego, nerwowego oraz hormonalnego. Odbija się to więc na męskiej potencji. Ponadto można wymienić wiele innych skutków niedoborów tego pierwiastka. Niedobór cynku doprowadza do upośledzenia odporności organizmu. Ponadto zaburza prawidłową pracę trzustki, która służy do wydzielania enzymów trawiennych, które odpowiadają za przemiany węglowodanowe w organizmie człowieka. Przez niedobór cynku dochodzi do upośledzenia enzymów, wzrostu tolerancji na glukozę, więc może zacząć rozwijać się nawet cukrzyca. Cynk ma właściwości przeciwutleniające, a więc ochrania przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Skutkiem niedoboru tego pierwiastka mogą być także drożny stany zapalne, które mogą stanowić przyczynę różnych chorób (choroba Parkinsona, depresja, choroba Alzheimera, cukrzyca, miażdżyca, nowotwory). Zbyt mała podaż pierwiastka odbija się negatywnie na wyglądzie skóry i jest przyczyną różnych zmian chorobowych (łuszczyca, egzema, atopowe zapalenie skóry, trudno gojące się rany). Osoba niezapewniająca odpowiedniej ilości tego minerału musi liczyć się pogorszeniem kondycji włosów oraz paznokci. Niedobór cynku może wynikać z nieprawidłowego odżywiania oraz chorób układu pokarmowego (celiakia, zapalenie trzustki, przewlekłe zapalenie jelit). Spożywanie cynku w nadmiarze jest także szkodliwe dla zdrowia, gdyż prowadzi do zaburzeń gospodarki miedzią i niedokrwistości.

Gdzie znajduje się cynk?

Dużą ilość tego pierwiastka znaleźć można między innymi w ostrygach. Ponadto cynk obecny jest w zarodkach pszennych, pestkach słonecznika, pestkach dyni, orzechach nerkowca, sezamie, oleju lnianym czy kakao. Oprócz tego znaleźć go można także w produktach pochodzenia zwierzęcego: żółtkach jaj, wątróbce cielęcej oraz wieprzowej. Aby zadbać, o jego odpowiednią podaż można sięgnąć także po takie produkty jak: banany, pomidory, ryż, bób, orzechy laskowe, płatki owsiane, kasza gryczana, fasola biała czy migdały.